Creuses en Raspberry Points

In de zomer van dit jaar neemt punt 51 op mijn lijst vaste vormen aan. Pierre, een vriend van me waar ik ooit nog Franse les aan heb gegeven, zal me meenemen naar Amsterdam in de buurt van het Concertgebouw waar ze volgens hem de lekkerste oesters serveren. Het is gelijk de start van maanden zorgen maken om de meest futiele dingen.

Op een briefje noteer ik waar ik allemaal bang voor ben en waar ik dus tegenop zie. Het gaat van allergisch zijn voor oesters en het laten vallen die glibberige dingen tot aan bang zijn voor gênante stiltes en het in slaap vallen in de auto. Gesterkt door verhalen van vriendinnen, collega´s en vooral van Pierre besluit ik me niet meer druk te maken en er gewoon voor te gaan.

Voor ik er erg in heb kijken zes oesters me uitdagend aan: drie Creuses uit Zeeland en drie Raspberry Points uit Canada. Blindelings volg ik Pierre hoe ik ze moet eten. Het is nu of nooit. Eerlijk is eerlijk, de schaaldieren zien er helemaal niet vies of eng uit wanneer ik ze naar mijn mond breng.

14-51-Oesters

Helaas denken mijn smaakpapillen daar bij de eerste aanraking anders over. In een tiende van een seconde vraag ik me af waarom ik zo veel geld ga betalen om zeewater te proeven en of het menselijk mogelijk is hierna nog vijf keer die zilte smaak te doorstaan. Waar ben ik aan begonnen?

En dan proef ik waarom zo veel mensen lyrisch zijn over het eten van oesters. Het zoute uit mijn mond maakt plaats voor het zachte van de oester. De radeloosheid om er nog vijf te eten slaat om in vreugde om nog vijf keer deze sensatie te beleven.

Al weken probeer ik te beschrijven hoe lekker het was, maar het lukt me niet. Misschien moet ik, speciaal hiervoor, weer eens naar onze hoofdstad gaan. Pierre houdt hopelijk de vierde dinsdag in oktober 2014 vrij hiervoor, kwestie van een traditie starten.

Liefs, Kristien
—————————————————————————————–
Afgerond op mijn to do lijstje
nr 7 naar een opera gaan kijken
nr 16 benen professioneel laten harsen
nr 19 leren slowen
nr 22 blog schrijven
nr 28 een willekeurige, door vrienden uitgestippelde route lopen door Parijs
nr 29 gebakje Église eten bij Ladurée
nr 30 op de hop on/hop off-bus zitten in Parijs
nr 31 verschillende woorden Turks leren
nr 33 compliment aan een wildvreemde geven
nr 39 5 vrienden van mijn zoon tegelijk laten spelen bij me thuis
nr 40 geld vragen voor mijn verjaardag en het geld schenken aan een goed doel
nr 42 in een cabrio rijden
nr 45 zoethout eten
nr 51 oesters eten
nr 58 naar een voetbalwedstrijd gaan

2 reacties op “Creuses en Raspberry Points

  1. Esther schreef:

    You go girl….
    Mij niet gezien overigens. Heb al moeite met gekookte mosselen ;-). Ben benieuwd welk volgende punt je met je overtuigende enthousiasme gaat aanpakken…
    Groetjes,
    Esther

Geef een reactie

