ZOETHOUT ETEN

Toen ik besloot een blog te starten, nam ik me voor telkens korte stukken te posten. Niemand zit te wachten op 2000 woorden over het eten van een gebakje bij Ladurée of de stuntelende pogingen een slow te dansen met mijn vriend. 500 woorden per stukje zou het maximum worden, dat leek me meer dan genoeg. Waar ik echter geen rekening mee hield, is het minimum aantal woorden. Wat moet te doen wanneer een van de punten op mijn to do lijstje niet haalbaar is of mislukt? Een lange inleiding schrijven lijkt me een oplossing, bij deze…

Punt 45 op mijn lijstje kent zijn oorsprong in mijn lagere schooltijd. Bieke, een meisje uit mijn klas met in mijn ogen behoorlijk alternatieve ouders, nodigde me ooit uit op haar verjaardagsfeestje. In de keuken van haar ouders zag ik stokjes in een doosje liggen en ik begreep niet goed waarom ze die verzamelde. Ik heb het haar nooit durven vragen, maar ik kwam er later achter dat het waarschijnlijk zoethout was om op te kauwen. Toen ik zo’n 25 jaar later in een Nederlandse winkel bij de kassa deze lekkernij zag en moest ik meteen aan Bieke denken en wist ik dat ‘zoethout eten’ mijn to do lijst kwam.

Enkele dagen nadien zat ik op de bank met een kopje thee in de ene hand en het stokje zoethout in de andere. En daar houdt het verhaal eigenlijk op. De thee was heerlijk, het zoethout des te gruwelijker! Ik wist niet hoe snel ik mijn mond moest spoelen (note to myself: hete thee is niet slim om volgende keer daarvoor te gebruiken) en het stokje naar de andere kant van de wereld kon verwensen.

Daar houdt mijn zielige en vooral korte belevenis op. Punt 45 is een grote flater geworden. Je smaak blijkt elke 7 jaar te veranderen, dus op mijn ik-weet-niet-welke-kant-van-veertig-lijstje staat zoethout eten met stip op nummer 1! .

Liefs, Kristien

—————————————————————————————–
Afgerond op mijn to do lijstje
nr 7 naar een opera gaan kijken
nr 16 benen professioneel laten harsen
nr 19 leren slowen
nr 22 blog schrijven
nr 28 een willekeurige, door vrienden uitgestippelde route lopen door Parijs
nr 29 gebakje Église eten bij Ladurée
nr 30 op de hop on/hop off-bus zitten in Parijs
nr 31 verschillende woorden Turks leren
nr 39 5 vrienden van mijn zoon tegelijk laten spelen bij me thuis
nr 40 geld vragen voor mijn verjaardag en het geld schenken aan een goed doel
nr 42 in een cabrio rijden
nr 45 zoethout eten

5 reacties op “ZOETHOUT ETEN

  1. Agnes schreef:

    Lieve Kristien, jouw ervaring heb ik als ukkie gehad (zonder hete thee), maar ik kan je verzekeren de smaak van zoethout verandert nooit! Liefs A.

  2. Rineke schreef:

    hoi kristien, moie uitdagingen voor jezelf! Ach, neem maar gewoon kop thee met zoethout erin, is avondthee, heerlijk!
    Liefs rineke

  3. WOLDE schreef:

    Wolde!

  4. Jolanda schreef:

    Ik ben weg van zoethout, maar niet in deze vorm! Dus ik kan het helemaal begrijpen!

  5. nanda schreef:

    Ik heb ook nooit begrepen waarom het vroeger in de snoepwinkel werd verkocht; die roze blokken waren toch veel aangenamer. groetjes nanda

Geef een reactie

