Türk konuşun

Iyi günler. Een alternatief begin had welcome of bienvenue kunnen zijn, maar gezien voornemen nummer 31 (verschillende woorden Turks leren), moet het echt iyi günler zijn.
Het idee ontstaat wanneer mijn vriend, onze zoon, onze buren en ik besluiten dit jaar voor de tweede keer naar Turkije op vakantie te gaan. Afgelopen jaar was ik al gecharmeerd van de Turkse taal, dus dit jaar ga ik er echt werk van maken!

De eerste nieuwe woorden leer ik via een gratis app op mijn telefoon. De vertalingen van goedendag, goedenavond en alsjeblieft vormen de basis van mijn hernieuwde kennis. Als een wonder komt enkele dagen daarna Sibel, een Nederlandse vrouw met Turkse ouders, snuffelstage lopen bij mij op werk. Hoewel ik haar maar een dag per week zie, leert ze me verschillende woorden, inclusief de juiste klemtoon.

De grote test komt begin juni. Net voor de douane waar we met z´n allen een visum aanvragen, bedank ik de ambtenaar met een welgemeende teşekkür ederim voor de stempel in mijn paspoort. Het gezicht van de man doet me vermoeden dat ik er helaas helemaal niets van bak.

Nog voor ik mogelijke redenen kan bedenken voor het uitblijven van enige vorm van herkenning door de bewuste man, sta ik oog in oog met mijn volgend proefkonijn: de douanebeambte. Bij deze man kan er wel een glimlachje vanaf wanneer hij de woorden herkent. Laat het volkslied maar klinken, geef me een podiumplek en hang een medaille om mijn nek: ik spreek Turks!

De dagen daarna vraag ik onbekenden te pas en te onpas me nieuwe woorden en zinnen te leren. Dat levert mooie ontmoetingen op met als hoogtepunt een gesprek, in het Engels weliswaar, met Mustafa Düzen. Hij kan maar niet geloven dat ik geen Turkse vrienden heb en stelt daarom voor dat hij mijn beste Turkse vriend wordt (niet zo moeilijk als je de enige bent). Met een handdruk maken we zijn voorstel officieel.

Vermoedelijk zal ik mijn nieuwe beste vriend nooit meer zien. Daarom bij deze een oproep aan alle Turkssprekenden uit de buurt: wees welkom in mijn vriendenkring en stimuleer me om vloeiend Turks te spreken. Dat scheelt me namelijk weer een actiepunt op mijn to do lijstje over 14 jaar wanneer ik 50 ben!

Görüşmek üzere!
Liefs, Kristien
—————————————————————————————–
Afgerond op mijn to do lijstje
nr 7 naar een opera gaan kijken
nr 16 benen professioneel laten harsen
nr 19 leren slowen
nr 22 blog schrijven
nr 28 een willekeurige, door vrienden uitgestippelde route lopen door Parijs
nr 29 gebakje Église eten bij Ladurée
nr 31 verschillende woorden Turks leren
nr 40 geld vragen voor mijn verjaardag en het geld schenken aan een goed doel

Geef een reactie

